Om de tevredenheid van medewerkers te meten, wordt binnen organisaties vaak een medewerkerstevredenheidsonderzoek gehouden. Veel organisaties gaan er vanuit dat zij daarmee ook het werkgeluk van hun medewerkers meten. Tevreden medewerkers zijn immers ook gelukkig toch? Helaas werkt het niet zo. Medewerkers kunnen tevreden zijn over hun werk, maar er niet gelukkig van worden.
Werktevredenheid
Werktevredenheid gaat over hoe tevreden je bent met je werk, waarbij factoren als arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, doorgroeimogelijkheden en contacten met je collega’s en leidinggevende een rol spelen. Vaak betreffen vragen over werktevredenheid ook een langere periode en worden antwoorden niet alleen gebaseerd op hoe je daar op dit moment over denkt. Of jij vindt dat je ergens tevreden over bent, is daarom meestal het resultaat van een afwegingsproces. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek meet dus vooral hoe tevreden, betrokken, gemotiveerd en loyaal medewerkers over het algemeen in de organisatie staan.
Werkgeluk
Werkgeluk is het gevoel dat het werk een medewerker geeft. Waarbij de intrinsieke motivatie en het ervaren van positieve emoties een belangrijke rol spelen. Het gaat dus niet alleen om een leuke baan, maar om werk dat prikkelt en waar je voldoening uithaalt. Werkgeluk is daarom vaak een gevoel dat meerdere facetten kent, zoals zingeving, verbinding, vooruitgang en positieve emoties. Die facetten kunnen van moment tot moment verschillen. Het ene moment kun je een geluksgevoel ervaren door een doorbraak op je werk. Het andere moment kun je je diep ongelukkig voelen doordat iets waar je veel tijd in hebt gestopt wordt gecanceld. In tegenstelling tot werktevredenheid, kun je werkgeluk niet zomaar meten in een jaarlijks medewerkersonderzoek. Ga je werkgeluk meten, dan is het belangrijk om in het onderzoek ook mee te nemen wat de oorzaak is van het ervaren werkgeluk. De is namelijk altijd aanwijsbaar.
Werktevredenheid en werkgeluk hand in hand
Ondanks dat werktevredenheid en werkgeluk inhoudelijk van elkaar verschillen, worden zij vaak in één adem genoemd. En dat is logisch, want werktevredenheid fungeert in zekere zin als een randvoorwaarde voor het gedurende een langere tijd ervaren van werkgeluk. Natuurlijk kunnen er momenten van werkgeluk worden ervaren, maar als daaronder een sluimerende ontevredenheid zit, dan zal ervaren werkgeluk zich beperken tot schaarse piekmomenten. Om als organisatie te kunnen werken aan werkgeluk, is het dus van belang dat de werktevredenheid op orde is.
Investeren in werktevredenheid en werkgeluk
De kunst is om als organisatie én medewerker zowel aandacht te besteden aan het optimaliseren van werktevredenheid als aan het optimaliseren van werkgeluk. Er zijn veel interventies die effect kunnen hebben op beide. Denk hierbij aan een beoordelingssystematiek, het delen van organisatiewaarden en -doelen, teamevents en het creëren van een community. Bij WELDER bieden we verschillende interventies die bijdragen aan werktevredenheid en werkgeluk. Zo kun je met MyVIP een moderne beoordelingssystematiek inrichten, betrek je met MyCompany alle medewerkers met een interactief community platform en deel je met MyAcademy gemakkelijk kennis en bedrijfsinformatie. Tot slot meet je met MySurvey de werktevredenheid en het werkgeluk van jouw medewerkers.