Blog

Van jaarlijks functioneringsgesprek naar continue dialoog

september 2024
Het jaarlijkse functioneringsgesprek is al jaren vaste prik binnen veel bedrijven. Maar in de moderne werkomgeving, waar alles snel verandert, blijkt dit vaste moment vaak te beperkt. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor een continue feedback model, waarin regelmatige en informele gesprekken plaatsvinden. Waarom is deze aanpak beter, en hoe pak je dit als HR-professional aan?


Beperkingen van een jaarlijks functioneringsgesprek

Jaarlijkse functioneringsgesprekken kunnen vaak wat stroef en formeel aanvoelen. Ze geven een momentopname van prestaties, maar missen vaak de details en persoonlijke groei die dagelijks plaatsvinden. Het grootste probleem is dat de feedback bij zo’n gesprek, door de beperkte frequentie, vaak ver af staat van de dagelijkse realiteit, waardoor belangrijke punten verloren kunnen gaan.

Daarnaast richten deze gesprekken zich vaak op het verleden in plaats van vooruit te kijken naar toekomstige groei en ontwikkeling. Een medewerker heeft vaak behoefte aan regelmatige feedback en betrokkenheid vanuit een leidinggevende om te kunnen focussen op ontwikkeling. In een snel veranderende wereld sluiten jaarlijkse gesprekken ook vaak niet goed aan bij de nieuwe doelen en prioriteiten van het bedrijf.

Waarom kiezen voor een continue dialoog?

Stel je voor: geen jaarlijkse formele gesprekken meer, maar regelmatig contact dat echt aansluit bij wat er nú speelt. Dat is precies wat een continue dialoog biedt. Tijdens het voeren van deze continue dialoog heb je als leidinggevende de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de vitaliteit en daarmee het werkgeluk van een medewerker. Dit doe je door te draaien aan de juiste knoppen: de psychologische basisbehoeften.

Ieder mens heeft fysiologische basisbehoeften: eten, drinken, slapen, zuurstof. Daarnaast bestaan er ook psychologische basisbehoeften. Dat zijn fundamentele behoeften die essentieel zijn voor je mentale welzijn, en dus ook voor je werkgeluk. Op basis van de expertise van Chivo – Kennisinstituut vitaliteit hebben we die psychologische basisbehoeften samengebracht in één model: het werkgeluk model. Dit model laat zien welke factoren bijdragen aan het werkgeluk van jouw medewerkers.

Autonomie

Autonomie staat voor individuele vrijheid, verantwoordelijkheid, energie, zelf keuzes kunnen maken en leven naar je eigen waarden. Het betekent ook dat je mag zijn wie je bent.

Sociale relaties

Sociale relaties gaan over de verbinding met je collega’s, een goede onderlinge sfeer en elkaar versterken. Er écht bij horen.

Competentie

Competentie gaat over vakmanschap en (talent)ontwikkeling en het benutten van de sterke eigenschappen van iemand. Ofwel: doen waar je goed in bent.

Rechtvaardigheid

Rechtvaardigheid verwijst naar eerlijk en respectvol behandeld worden, waardering krijgen en gezien worden. Zowel door je leidinggevende als je collega’s.

Door regelmatig te praten over deze thema’s, ontstaat er een sterkere band tussen medewerkers en leidinggevenden, wat vervolgens de communicatie en samenwerking bevordert.

De overstap naar een continue dialoog

Een continue dialoog vraagt om een andere manier van denken. Begin met het plannen van regelmatige gesprekken, zoals maandelijks of elk kwartaal, zodat feedback een doorlopend proces wordt en geen jaarlijkse verplichting. Gebruik handige software, zoals die van WELDER, om doelen en feedback bij te houden. Stimuleer medewerkers om actief mee te denken en hun voortgang zelf te monitoren. Door eigen verantwoordelijkheid te geven, vergroot je betrokkenheid!

Om een helder beeld te krijgen van welk type gesprekken er op dit moment gevoerd worden binnen de organisatie, breng je de diverse gesprekken in kaart. Pak pen en papier of open een nieuw document op je computer en maak drie kolommen: instroom, doorstroom en uitstroom. Vervolgens vul je deze kolommen met de gesprekken die er nu met medewerkers gevoerd worden.

De ideale gesprekscyclus

Een goed doordachte gesprekscyclus ondersteunt medewerkers in elke fase van hun loopbaan: van de allereerste werkdag tot aan het vertrek. Het doel is om een structuur te bieden die niet alleen de behoeften van de organisatie weerspiegelt, maar ook de individuele ontwikkeling en tevredenheid van medewerkers stimuleert en ondersteunt. De ideale gespreksreis volgens WELDER beslaat de gehele medewerkersreis en bestaat uit tien verschillende typen gesprekken.

Gelukkig & vitaal tijdens de hele medewerkersreis

Werkgeluk is iets dat je continu moet monitoren, niet slechts één keer per jaar. Je kunt het werkgeluk in elke fase van de employee journey toetsen. Bijvoorbeeld tijdens de onboarding, nét voor het einde van de proeftijd, na de eerste drie maanden, tijdens periodieke ontwikkelgesprekken en tijdens de offboarding. Op die manier weet je gedurende de hele medewerkersreis hoe het ervoor staat met het werkgeluk van je medewerkers en kan je hierover in gesprek gaan. De software van WELDER helpt je daarbij en geeft je op wetenschap gebaseerde data. Met die inzichten (individueel en organisatiebreed) kun jij vervolgens stappen zetten in de juiste richting.

Start nu en draai WELDER al voor €180 per organisatie per maand