HR-cyclus in 10 gesprekken
De ideale gespreksreis volgens WELDER beslaat de gehele medewerkersreis en bestaat uit tien verschillende type gesprekken. We vertellen je daar graag meer over!
1. Proeftijdgesprek
Een proeftijdgesprek vindt plaats aan het einde van de proeftijd van een nieuwe medewerker. Dit gesprek wordt gebruikt om eerste ervaringen met elkaar te delen: wat gaat de nieuwe medewerker goed af en waar is meer ondersteuning nodig vanuit een buddy of leidinggevende? Worden verwachtingen over en weer waargemaakt? Voelt de medewerker zich thuis binnen het team en de organisatie?
2. Onboardinggesprek
Het onboardinggesprek vindt plaats aan het einde van de onboarding na 100 dagen. Dit gesprek heeft als doel om het inwerktraject van de nieuwe medewerker te evalueren. Heeft de nieuwe medewerker elementen gemist in de onboarding? Breng behoeftes in kaart en kijk samen vooruit naar de komende periode. Dit gesprek is tevens een goed moment om de medewerker mee te nemen in de gesprekscyclus van de organisatie en hier meer over te informeren.
3. Ambitiegesprek
Een ambitiegesprek richt zich op de langetermijndoelen en persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Dit gesprek helpt om te begrijpen waar de medewerker zich in de toekomst ziet binnen de organisatie en welke stappen nodig zijn om die ambities te bereiken.
4. Voortgangsgesprek
Een voortgangsgesprek is een periodiek gesprek waarin je eerder gestelde doelen en verwachtingen met elkaar bespreekt. Het vindt meestal plaats op kwartaal- of halfjaarlijkse basis.
5. Ontwikkelgesprek
Een ontwikkelgesprek focust op de persoonlijke en professionele groei van de medewerker. Dit gesprek draait om het identificeren van ontwikkelingsbehoeften en het plannen van trainingen, cursussen en andere leermogelijkheden. Daarnaast is het werkgeluk van de medewerker een belangrijk onderwerp van gesprek.
6. 1-op-1 doorlopend
Een 1-op-1 gesprek is een regelmatig – vaak wekelijks of maandelijks – gesprek tussen een leidinggevende en een medewerker. Dit gesprek biedt een kans voor continue communicatie over werkinhoudelijke zaken, werkgeluk, vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling.
7. Inzetbaarheidsgesprek
Een inzetbaarheidsgesprek richt zich op de duurzame inzetbaarheid van de medewerker binnen de organisatie of daarbuiten. Dit gesprek onderzoekt de huidige rol van de medewerker, jobcraften, andere rollen, en hoe vaardigheden en talenten kunnen worden benut in verschillende contexten.
8. Verdiepingsgesprek
Een verdiepingsgesprek gaat dieper in op specifieke onderwerpen of kwesties, zoals een complex project, een uitdaging in het team of persoonlijke ontwikkeling. Dit gesprek heeft als doel om in detail te treden over een bepaald onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld naar aanleiding van een medewerkerstevredenheidsonderzoek bepaalde thema’s verder uitlichten.
9. Coachingsgesprek
Een coachingsgesprek richt zich op het helpen van de medewerker om specifieke doelen te bereiken of vaardigheden te ontwikkelen. De rol van de coach (meestal de leidinggevende of een externe coach) is om begeleiding en ondersteuning te bieden bij persoonlijke en professionele uitdagingen. Met de add-on MyCoach schakel je direct een coach in voor de medewerker. Zo voorkom je dat een medewerker uitvalt of de organisatie verlaat.
10. Exitgesprek
Een exitgesprek vindt plaats wanneer een medewerker de organisatie verlaat. Dit gesprek heeft als doel om feedback te verzamelen over de ervaringen van de medewerker binnen de organisatie en om eventuele verbeterpunten te identificeren.
Hoe ziet jouw ideale gespreksreis eruit? Op welke momenten in de employee journey zou je graag in gesprek willen met jouw medewerkers? Download dit template om jouw reis uit te werken. Houd daarbij in je achterhoofd dat kwaliteit te allen tijde boven kwantiteit gaat. Liever twee keer per jaar een goed gesprek van anderhalf uur met oprechte aandacht, dan een hele waslijst aan gesprekken die je het liefst zo snel mogelijk wil afvinken.
Aan de slag met het voeren van gesprekken? WELDER biedt één online platform voor de volledige employee journey. Daarmee werk je efficiënt en datagedreven aan een modern HR-beleid. Daarnaast draag je actief bij aan de vitaliteit van je medewerkers en stimuleer je de betrokkenheid. Met eigen ogen zien?