Het laten rondgaan van een A4’tje is tegenwoordig wat achterhaald. Je wilt graag snel en effectief écht input van alle medewerkers verzamelen. Een modern ingericht medewerkersonderzoek meet de medewerkerstevredenheid zonder dat er een saaie lange vragenlijst rond gaat. Maar hoe? Vijf tips om een modern medewerkersonderzoek in te richten:
1. Communiceer over het medewerkersonderzoek
Wanneer je begint met een medewerkersonderzoek wil je graag dat veel van de medewerkers mee doen, je wil een hoge response rate. Eén van de belangrijke factoren voor een hoge response rate is een goede communicatie rondom het onderzoek. Als je wil dat medewerkers mee doen zul je de ‘what’s in it for me’ vraag duidelijk moeten beantwoorden. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen in de organisatie op de hoogte is van wat er gaat gebeuren. Stuur iedereen een mail of plaats een bericht op jullie intranet.
2. Maak het leuk en uitdagend
Tegenwoordig worden medewerkers overspoelt met tevredenheidsonderzoeken en andere vragenlijsten. Iedereen krijgt wel regelmatig een enquête in de mailbox en veel mensen hebben gewoon geen tijd of zin om nog eens 50 Likert-schalen af te vinken. Bedenk dus manieren om je medewerkersonderzoek creatief aan te pakken. Een leuke beloning geven na het invullen van de vragenlijst is iets dat regelmatig gebruikt wordt en zijn nut zeker bewijst. Maar ook variatie in de type vragen maakt een medewerkersonderzoek leuker. Werk met kleur, foto’s en video’s en zorg voor een positieve beleving. Een tool voor het uitvoeren van een modern medewerkersonderzoek is bijvoorbeeld MySurvey. Met deze tool heb je de keuze uit acht verschillende typen vragen. Een fotovraag of antwoorden rangschikken. Multiple choice of juist een open vraag. Punten verdelen of een slider-vraag. Het kan allemaal en maakt elk tevredenheidsonderzoek leuk en uitdagend.
3. Haak de juiste mensen aan
Hét grote probleem bij veel onderzoeken over medewerkerstevredenheid: het resultaat wordt netjes gepresenteerd aan het management en belandt dan weer even netjes in de kast. Het allerbelangrijkste van een onderzoek is dan ook dat er iets met de uitkomsten gebeurt. Zonder opvolging is een medewerkersonderzoek zinloos. Maar het aanpakken van problemen in een organisatie is niet makkelijk. Het oppakken van verbeterpunten vraagt inzet van beslissers in de organisatie. Zorg dus dat deze mensen vanaf het begin betrokken zijn en begrijpen waarom medewerkersbetrokkenheid belangrijk is.
4. Koppel de resultaten van het medewerkersonderzoek terug
Na het onderzoek is het belangrijk om één of twee concrete punten op te pakken en verbeteracties uit te werken. Communiceer deze ook naar je medewerkers. Ook bij hen is een follow-up van het medewerkersonderzoek belangrijk. Houd het simpel, overzichtelijk en concreet. Geef de organisatie de tijd om deze doelen te realiseren, een organisatie kan niet in een week veranderen. En wees niet te ambitieus door te veel en te snel te willen veranderen. Beter één verbeterpunt makkelijk halen dan vijf verbeterpunten net niet halen.
5. Evalueer het medewerkersonderzoek
Medewerkers willen merken dat er iets gedaan wordt met hun mening. Als de organisatie serieus omgaat met de feedback van haar medewerkers en daar ook echt iets mee doet dan zullen mensen graag meedoen aan een volgend onderzoek. Het is dus ook belangrijk om te achterhalen wat medewerkers van het onderzoek zelf vonden. Hiervoor hoeft niet een geheel nieuw onderzoek plaats te vinden. Haak enkele medewerkers aan die graag vertellen hoe zij het invullen hebben ervaren of stel de vraag eens bij het koffieautomaat.