Effectieve interne communicatie zorgt voor betrokken medewerkers. Die weer cruciaal zijn voor het succes van de organisatie. Alleen worden werkplekken mobieler en flexibeler, wat een goede doorstroom van informatie een uitdaging maakt. Als organisatie lijk je dus niet meer onder een interne communicatie app uit te komen.
En dat is maar goed ook, want een interne communicatie app brengt vele voordelen. Sociale tools verbeteren de werkomgeving en zorgen er voor dat de organisatie vooruit gaat. Een interne communicatie app laat organisaties op concrete wijze beter werken. Daarom hebben wij 5 redenen op een rij gezet waarom je moet kiezen voor een interne communicatie app.
1. Werknemers zijn steeds mobieler
Een werkdag speelt zich niet langer af binnen vier kantoormuren of binnen vaste uren. We werken tegenwoordig overal en op elk moment. Een intern communicatieplatform dat enkele via een werkcomputer beschikbaar is, werkt dus niet. Met een interne communicatie app bereik je iedereen rechtstreeks op hun smartphone.
Daarnaast speel je met een interne communicatie app in op de behoeften van de nieuwe generatie werknemers, namelijk millennials. Zij zijn opgegroeid als digital natives, verknocht aan hun smartphone en gewend om informatie gemakkelijk en direct te verkrijgen.
2. Eén vaste plek met informatie
Met een interne communicatie app heb je één centrale plek voor alle communicatie en documenten. Informatie kan dus niet snel verloren gaan én gemakkelijk worden opgezocht. Op deze manier kun je snel iets terugvinden wanneer je het nodig hebt. Niet alleen wanneer je achter je laptop zit, maar overal en op elk moment via de interne communicatie app.
3. Faciliteren van tweerichtingsverkeer
Een interne communicatie app wijkt op een aantal punten af van een klassiek intranet. Klassieke interne communicatie is vaak eenrichtingsverkeer. De organisatie zendt en de medewerkers luisteren. Dat voelt kil en afstandelijk aan, ook al is het niet zo bedoeld. Een interne communicatie app faciliteert tweerichtingsverkeer en maakt interactie binnen je organisatie mogelijk. Medewerkers hebben de ruimte om zelf input te geven, inspiratie te delen met anderen of documenten te uploaden. Medewerkers ontvangen zo niet alleen content, maar creëren deze ook zelf. Binnen een moderne manier van intern communiceren vindt dus top-down én bottom-up communicatie plaats.
Op deze manier werk je met een interne communicatie app aan een hechte interne community van medewerkers. Deze interne community deelt actief inspiratie, kennis en ervaringen met elkaar waardoor zij tegelijkertijd een groot aandeel leveren aan de organisatiecultuur. Uiteindelijk zijn betrokken medewerkers, en dus een interne community, vaak de motor achter het succes van jouw organisatie.
4. Stimuleren van betrokkenheid
Met een interne communicatie app bereik en betrek je jouw medewerkers bij de organisatie. Door de centrale en actuele berichtgeving, weten zij direct wat er leeft. Daarnaast zorgt een interne communicatie app er ook voor dat medewerkers elkaar gemakkelijker opzoeken en kunnen samenwerken. Kennis wordt binnen de interne community eenvoudiger gedeeld en gevonden. Door de interactieve en laagdrempelige manier van communiceren, wordt de sfeer binnen een interne communicatie app persoonlijker en informeler. Tot slot is de interne communicatie app een dynamische plek die zorgt voor continue doorontwikkeling van de organisatie. Op deze manier verbetert de interne communicatie app de werkomgeving en laat het organisaties op concrete wijze beter werken.
5. Meting en analyse
Met een interne communicatie app kun je nauwgezet volgen en analyseren hoe actief medewerkers of afdelingen betrokken zijn bij de interne communicatie. In enkele organisaties wordt dit zelfs gevolgd als belangrijke interne KPI om de betrokkenheid van medewerkers vast te stellen. Daarnaast kunnen meetresultaten uit een interne communicatie app ook overtuigen van het belang een bepaald onderwerp binnen de organisatie en de interesses van medewerkers beter begrijpen. En het allerbelangrijkste: met cijfers bij de hand heb je waardevol bewijsmateriaal om concrete acties te ondersteunen.
Maar hoe ontwikkel je nu een goede interne communicatie app? Een voorbeeld van zo'n interne communicatie app is MyCompany. Met deze tool betrek je alle medewerkers bij de organisatie, komen zij gemakkelijker met elkaar in contact en zijn community acties erop gericht medewerkers te stimuleren meer met elkaar te delen. Daarnaast kun je belangrijke documenten in een handomdraai in de Academy vinden en ben je nooit eindeloos naar waardevolle informatie op zoek. Eén tool die jouw en je collega’s gemakkelijker met elkaar laat communiceren en er voor zorgt dat je niet wéér de verjaardag van die ene collega vergeet!
Meer weten over MyCompany als interne communicatie app? Bekijk de werkwijze van dit sociaal intranet of vraag een vrijblijvende demo aan!